Playback speed
×
Share post
Share post at current time
0:00
/
0:00
Transcript

Mentoring en ondernemerschap: lessen van de nieuwe generatie

Inzichten uit mijn sessie met een jonge ondernemer die zijn bedrijf al runt terwijl hij nog studeert.

Mentoring
Vorige week vrijdag stapte ik in mijn rol van Raadslid van Advies voor Chris. Chris deed een half jaar geleden een oproep op Linkedin, omdat hij voor zijn opleiding ONDERNEMERSCHAP & RETAIL MANAGEMENT aan de HAN Nijmegen en zijn al even draaiende bedrijf een Raad van advies moest samenstellen. Ervaren ondernemers van en met wie hij kan leren uitbouwen. Want je leest het goed, Chris heeft een lopend bedrijf, terwijl hij zijn opleiding nog aan het afronden is.

Er wordt een hoop geroepen over GenZ, maar ik leer - met 19 jaar ervaring in ondernemen -van hen, hoe simpel ze het kunnen maken. Ze leven bij: Don't think, just do.

Ik zie daarin overigens ook een verschil tussen jongens en meiden. Jongens zijn makkelijker in het vormen van side hustles; met van alles. Handel drijven is een soort 2e natuur. De meiden ook, maar zij vanuit veel meer structuur, overzicht, planmatig , compleet en vaak (vrouw eigen) meerdere ballen tegelijkertijd in de lucht. Jongens daarentegen: 1 ding, full focus, weinig structuur, netwerken all-over, niet al te veel verwachtingen. En maakt dat ze beide vliegende starts maken.

In deze ochtendsessie met Chris zoomden we in op wat zijn beeld is bij klantbeleving, zijn huidige prijsstructuren en hoeveel tijd er gaat zitten in het daadwerkelijk leveren van zijn service. En als belangrijkste hadden we het over hoe klanten zijn merk beleven, welke waarden ze eraan hechten en welk deel van markt hij nu precies met welke waarde wil claimen. Want Chris wil schalen en dan wordt het goed zien wat je merk eigenlijk is, je belangrijkste troef.

Toen we dit videootje opnamen, was zijn brein nog volop aan het verwerken wat we in 3 uur hebben doorlopen en hoe we zijn bedrijf ondersteboven gedraaid hadden. Dit was zijn ervaring. Hij liep de deur uit overtuigd dat hij nu beter zijn rol als ondernemer gelijkwaardig aan zijn klanten kan innemen. En dat service bieden begint met in gesprek zijn met je klant, zonder angst, vanuit gelijkwaardigheid.

Oh ja en hij heeft nu meer huiswerk, dan dat hij het hele jaar op de Han heeft gehad.
😂

Osees's Brand Intel - NL
O's Brand Intel
“O’s Brand Intel” is voor de leiders en decision-makers die durven door te dringen tot de kern van wat een merk écht maakt. Vanuit ons perspectief als brandingbureau delen we rauwe verhalen en strategieën over hoe merken vaak worden belemmerd door interne dynamiek en gemiste kansen. We verkennen wat er gebeurt wanneer je de merkidentiteit niet alleen definieert, maar ook volledig tot leven brengt binnen je organisatie. Of je nu een directeur, marketing manager of entrepreneur bent—deze vodcast geeft je de tools en inzichten om de merkuitdagingen van morgen aan te gaan.