Brand insight #2 | Claimen in je markt
L'Oréal kondigde begin juni voor merk Vichy Laboratoires haar new brand cause aan: Hormonall, een samenwerking tussen Vichy & Wellbeing of Women met maar een doel:
LET’S CHANGE THE WAY WE FEEL ABOUT HORMONAL CHANGES
En met onderstaand manifesto creëerde het merk weer een opmerkelijk beweging in de overvolle markt van Skincare. Waar Paula's Choice Skincare binnen het domein "kennis" claimde, claimt Vichy de letterlijke aanleiding voor alle huidproblemen: hormonen.
Daarnaast doet ze nog iets veel belangrijkers: ze claimt het onvertelde verhaal van de doelgroep.
Het platform Hormonall is gericht op het creëren van een movement waarbij kosteloos educatie over alle lagen van hormonale verandering beschikbaar wordt, gesprekken openlijk gevoerd worden en ondersteuning komt voor iets dat van nature in ons ligt en steeds meer uit balans wordt gebracht.
Mede gestoeld op onderzoek van Kantar waaruit blijkt dat 2 op 3 vrouwen in stilte strijd voert tegen hormonale verandering.
De opbouw van de movement
Het inspelen op waar de behoefte van de afnemer ligt lijkt misschien in de praktijk overweldigend, maar is - met alle echte data die voor handen is- eenvoudig.
1. E𝗿𝗸𝗲𝗻𝗻𝗲𝗻 | Vichy kiest ervoor te erkennen dat het probleem er is en speelt met haar missie "change how we feel" strategisch in, niet op het product, maar op het gevoel dat de klant wil hebben
2. 𝗦𝗽𝗿𝗲𝗮𝗱 𝘁𝗵𝗲 𝘄𝗼𝗿𝗱 | het hele initiatief is gebouwd op samenwerkingen met ambassadeurs op elk niveau. Lokale partners, maar doormiddels van badges en playbooks, kan iedereen die de boodschap verstaat en wil uitdragen en actieve rol hebben, zowel op kennis en inhoud, als het leiden van het gesprek.
3. 𝗖𝗹𝗮𝗶𝗺𝗲𝗻 | Vichy durft daarnaast te gaan staan voor wat nog ontbrak in de sector: de aanleiding van alle problemen die met de potjes opgelost zouden moeten worden; hormonale verandering.
De missies zijn duidelijk:
- Free the talk | toestemming geven vrij te praten over wat iedereen bezig houdt
- Educatie | weten waar het vandaan komt en wat je zelf aan invloed kunt hebben
Of het nu Retail, Beauty of Zakelijke dienstverlening is: het claimen van aanleidingen voor de problemen die we oplossen en dat bespreekbaar maken, is de route naar bekendheid, empathie, loyaliteit en (merk) groei.
Ieder bedrijf kan dat..
Het vraagt verder kijken dan je product of dienst.
hashtag#positionering hashtag#branding
Brand insight #2: hoe Vichy de markt claimt met hormonale verandering
Wat merken kunnen leren van Vichy’s gedurfde claim in de overvolle skincare markt.
Jun 29, 2024
Share this post