Waarom een marketingmodule je merkstrategie niet zal redden
Merkstrategie gaat verder dan marketingkennis – het is een lange-termijn investering in de toekomst van je bedrijf.
“We hebben allemaal een module marketing afgerond,zijn ervaren en universitair geschoold."
We waren net ingehuurd om hun merkstrategie te begeleiden waarbij herijking van het merk en optimalisatie van hun marketingafdeling centraal stond. Het MT dat bovenstaande quote uitsprak, had net akkoord gegeven op het traject, waarna hun marketing manager langdurig uitviel door ziekte. Dit was hun reactie op ons aanvullende voorstel om marketingadvies te bieden om hen als MT te ondersteunen gedurende deze fase.
En ik hoor het echt elke week wel een keer voorbij komen: "super waardevol jullie kennis, zo inzichtgevend, creatief, maar... marketingwise hebben we het echt op de rit dus af en toe even je kritische blik tijdens een telefoontje is echt prima, de rest hebben we covered"
Het illustreert voor mij een veelvoorkomende onderschatting van marketing- en merkstrategie.
In veel organisaties, van zorg tot retail, wordt marketing gezien als iets dat ‘erbij’ gedaan kan worden. Het idee leeft dat een paar losse inzichten genoeg zijn om aan de slag te gaan. Marketing, branding, merkstrategie... de termen worden lukraak door elkaar gebruikt. "Iets met een logootje"; "ff de website aanpassen", "een toffe actie doen"...
Merkstrategie is een uitgebreid vakgebied dat 1-op-1 verbonden is aan de groei en bestaansrecht van een onderneming.
We zijn het tijdperk van "ff een reclamebureau inzetten" echt allang voorbij. Wat vroeger een reclamebureau was, is nu een gespecialiseerd veld vol expertise.
Daarnaast is merkstrategie een strategie; dat wil zeggen: een langetermijnsplan, met resulaten voor op de lange termijn, met investeringen in het nu. Het is geen product dat je net als de HEMA worst koopt, eet en direct vervuld bent. Deze onderschatting leidt nog te vaak tot gemiste kansen en inefficiënte strategieën. Je module marketing gaat je daar niet bij redden.
Wat zijn jouw ervaringen met het inzetten van een reclame-, marketing- of PR-bureau? Welke kennis bracht je zelf in en wat deden zij? Welke verwachtingen had je en wat is uiteindelijk geleverd?