Visionaire leiders: 6 tips om weer relevant te worden voor je team en klanten
Leer hoe je met luisteren, delen en dienen je positie als leider versterkt.
HALLO VISIONAIRE LEIDERS VAN NU. ZO BLIJVEN JULLIE ONMISBAAR VOOR JE TEAM EN JE KLANTEN
Visionairs, inspirators, drijvende krachten met al decennia aan ervaring, wapperende overslagdoeken, dikke Tesla's (eh sorry Jaguars), met hete aardappels in de mond.
Die mannen en vrouwen (en partners van die mannen en vrouwen), ze raken uit de tijd.
Daarom wat tips, om weer relevant te worden in hun MT's, hun teams, hun directie en bedrij(f)(ven).
1️⃣ Gebruik je oren en hart in plaats van je stem en ga eens l u i s t e r e n.
Echte gesprekken beginnen waar het praten stopt. Neem de tijd om te luisteren naar je klanten en medewerkers. Het gaat niet alleen om ze binnenhalen, maar om ze echt te begrijpen en te koesteren.
2️⃣ Deel de spotlight
Jouw team en je klanten zijn de echte sterren van de show. Geef ze de erkenning die ze verdienen, zonder zelf constant op de voorgrond te willen treden, naast ze. Jouw merk is groot geworden omdat zij het echte goud zijn; vergeet dat nooit.
3️⃣ Serve & Protect
Stap uit je ivoren toren en duik in de leefwereld van je klanten en je afdelingen. Stop met drijven op de ervaring die jij 30 jaar geleden hebt opgedaan "toen jij stond waar zij nu staan". De uitdagingen van vandaag zijn niet dezelfde als die van gisteren. Bescherm de legacy van je merk door dienend te zijn, te leren, en je aan te passen aan het nu. Bescherm je merk door relevant te blijven en je aan te passen.
4️⃣ Wees een inspirator, geen dictator
Wees geen overblijfsel uit vervlogen tijden, maar deel je kennis en ervaring op een manier die anderen inspireert en motiveert en laat je eens verwonderen. Leef de waarden van je merk en inspireer anderen door het voorbeeld te zijn. ALTIJD, OVERAL EN IEDERE KEER OPNIEUW. Show don't tell.
5️⃣ Ga afvallen, die dikke reet kan écht niet meer
Ja die komt ff binnen. Snoeien om te groeien. Laat los al die oude gewoontes, overbodige producten, of onnodige innovaties. Ze maken je merk onnodig zwaar en vooral onduidelijk en inconsistent. Focus op wat echt belangrijk is en blijf trouw aan je kern. Alleen zo blijf je scherp en relevant.
6️⃣ Laat je kop wat vaker binnen zien. Gewoon onaangekondigd in het dagelijkse leven van je bedrijf, niet om de show te stelen, maar om te luisteren en te observeren. Niet alleen onder de elite; meng je onder je mensen zonder direct de leiding te nemen. Zo maak je echt deel uit van het team, versterk je de banden en toon je dat je betrokken en benaderbaar bent, klaar om te steunen waar nodig.
Deze post is geïnspireerd op het heerlijke artikel van Japke-d. Bouma die machtsmisbruikende, seksistische en schreeuwende mannen tips geeft om 'bij de tijd' te blijven.
Dank voor je inspiratie Japke-d!
Haar post tref je hier: https://lnkd.in/eHrH2yj5
Goed weekend!