Status quo: Kies je voor veiligheid of groei in je familiebedrijf?
Hoe behoud je traditie terwijl je ambitie en innovatie levend houdt in je familiebedrijf?
Status quo – Blijf je veilig, of groei je?
“We’re in it for the long run.” Dat is wat ik hoorde toen ik onlangs sprak met de directeur van een 80 jaar oud familiebedrijf. Maar het klonk alsof er iets ontbrak.
Familiebedrijven hebben vaak de reputatie dat ze stabiliteit en duurzaamheid bieden. Ze zijn gebouwd om generaties mee te gaan, en dat is prachtig. Maar… wat gebeurt er als de lange termijn een excuus wordt om de groei te stoppen?
Tijdens mijn gesprek vroeg ik: “Heb je nog ambitie met het bedrijf of daarbuiten?” Het antwoord: “Nee, we’re in it for the long run.” Wat me opviel, was de manier waarop dit werd gezegd. Het klonk niet gedreven of geïnspireerd. Het klonk alsof ambitie iets was dat buiten bereik lag, alsof de toekomst al vastlag.
Dit bracht me aan het denken over hoe familiebedrijven soms vasthouden aan traditie en stabiliteit, ten koste van innovatie en groei. De directeur gaf aan dat ze de volgende stap willen zetten, door te professionaliseren en automatiseren, maar dat het gewoon niet lukt.
Het probleem is niet de wens om te blijven bestaan op de lange termijn, maar het gebrek aan concrete stappen om die toekomst veilig te stellen. Ambitie moet levend gehouden worden, zelfs in familiebedrijven. Er is een manier om traditie te eren en tegelijkertijd vooruit te gaan: door heldere, gedurfde strategische doelen te stellen en te investeren in professionalisering. Dat betekent soms dat je buiten de gebaande paden moet denken en durft te innoveren, zonder de kernwaarden van het familiebedrijf uit het oog te verliezen.
Hoe ga jij om met traditie en ambitie in je bedrijf? Veilig of groeien?