Ondernemerschap na 19 jaar: de highs, de lows en wat ik leerde
De reis van visie, leiderschap en merkstrategie in de afgelopen twee decennia.
I'm gettin' old - 19 jaar ondernemerschap
Afgelopen week was ik bij de demodag van Momentum Fast Track - the fast track to entrepreneurship! Alle deelnemers aan het programma presenteerden hun startup en ontvangen hun certificaat. Emilie Sobels en Mercedes de Miranda stelde ter kennismaking aan de zaal de vraag wie er langer dan 5 jaar onderneemt. Vanaf 10 jaar waren er nog wat schamele vingers te tellen, maar daarna was er niemand meer die zijn hand opstak...
behalve ik. "Ouwe rot" dacht ik nog..
Want ja op 25 mei 2005 startte mijn ondernemersreis en dus alweer bijna 20 jaar geleden.
De reactie van Aleksandar Lokvenec, die naast mij zat was priceless: " Maar uhm hoe oud ben jij dan?!!" We really had something to talk about, toen Emilie aangaf dat je kennis mocht maken met de persoon naast je.
Toen ik 19 jaar geleden begon, was de arbeidsmarkt niet klaar voor mijn ambitie en visie. Soms is dat nog steeds zo. Daarom leef ik nu - nog meer dan toen - de woorden die zo mooi tijdens het panelgesprek van Mascha Damen op The Self-Made Summit naar voren kwam: "Neem de tijd!"
Dit werd de drijvende kracht achter mijn besluit om zelf te starten in 2015. En man, wat een avontuur is het.
Highs:
- Het opbouwen van een detacheringsbureau, landelijke arbodienst en de overstap naar merkstrategie
- De samenwerking met ongelooflijke klanten en het transformeren van hun merken maar ook de medewerkers
- Het combineren van mijn oude liefde (choreografie) en mensen. Mensen laten meebewegen op de muziek van een bedrijf, merk of MT.
- Het letterlijk zien van onze impact op de levens van de mensen achter die merken.
Lows:
- Op momenten loslaten van personeel en de lessen in vertrouwen en gunfactor.
- Samenwerkingen die niet altijd liepen zoals gehoopt, inclusief conflictsituaties en zelfs seksuele intimidatie.
- Het falen van nieuwe dromen en het letterlijk gesilenced worden door klanten, die het lastig vinden zelf in de spiegel te kijken en openhartig te communiceren intern wat zo hard nodig is om te laten horen.
Ondernemerschap is een continue reis van leren, aanpassen en groeien.
Zelf starten en dat steeds opnieuw doen, samen ondernemen met compagnons en dat ook weer loslaten, conflicten en vertrouwen, op jezelf vertrouwen en gaan, na 10 jaar besluiten iets anders te gaan doen en nieuwe markten aanboren, rebranden als rebrand bureau en leren vertrouwen op mensen als Guido Scheffers om de vertaalslag te maken die je elke dag zelf maakt voor anderen... (dit was moeilijk), dromen zien falen en toch opnieuw starten, meer willen en zien voor de ander en dan gesilenced worden, terwijl het personeel je buiten huilend tegemoet snelt omdat je visie hun hoop was... and so on..
Maar vooral leren herkennen wat de ander laat zien en teruggeeft.
Partners als Marree + Dijxhoorn Advocaten en Mediators Ariënne Inden of Hans van der Knijff waar je dan al bijna 20 jaar mee optrekt.
It is a hell of a ride...
Let's evolve together
hashtag#Ondernemerschap hashtag#Leiderschap hashtag#merkstrategie