Ik zie ik zie wat jij niet ziet
Hoe een vakantie-ervaring inspiratie bood voor een nieuwe merkpositionering en strategie.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet
en ik kan dat niet uitzetten, ook niet op vakantie
Overal zijn, voel en ervaar ik ze
Kansen die merken net even anders kunnen maken in de ogen van de doelgroep
terwijl ik met mijn gezin een heerlijk dag heb gestruind door alle idyllische straatjes en geƫindigd ben op een heerlijk strand, frissen we op, kleden ons mooi aan en gaan op zoek naar lekker eten.
zo kwamen we bij Madde, een Tex-mexicaans burger restaurantje midden in de stad van Piombino.
Wat ik zag:
een bediening en keukenteam opvallend bestaand uit alleen vrouwen (!!)
een overzichtelijke opzet van de tafels gericht op verbinding en vol sfeer
een locatie op loopafstand van het strand en intiem omringd door een paar hoge muren, die de hele locatie het gevoel geven alsof je net de tuin ingelopen bent van een vriendin en je het feestje daar doorzet
een eenvoudige kaart, geen 500 keuzes, simpel en overzichtelijk
2 Betrokken maar vooral verbonden tafelhosts die 200% gericht waren om de gasten op hun gemak stellen gecombineerd met hun kaart uitproberen en proeven. Niks was te gek alles kon.
En dan komt ons eten, nog geen 20 minuten nadat we besteld hebben. Prima kwaliteitā¦ en mijn brein draait inmiddels overuren op de informatie die ik heb vergaard.
De potentie van de plek, de mogelijkheden van de omgeving, de kaart, de behoeften van de doelgroep die hier jaarrond rondwandelt en hoe dat uit te nutten, samen met de prestatie van het merk online en op socials.
Halverwege mijn gerecht heb ik de outline in mijn hoofd voor de brief die ik de zwangere eigenaresse - waarmee we even spraken - ga overhandigen als mn bord leeg is. Als mn bord leeg is heb ik de nieuwe positionering uitgewerkt. (Dit terwijl mijn kinderen een eigen gemaakte show opvoeren op het verhoogde stukje onbenutte vloer, dat (kinderlogica) als podium fungeert)
Mijn visie voor haar tent:
Female only volledig uitnutten. Niet alleen in je bediening en personeel, maar het hele concept. Een female Tex burger restaurant, gericht op vrouwelijke porties met vrouwelijke aankleding. Female is een markt en zij bedient hem zonder zich daar van bewust te zijn
3 hoofdgerechten vervangen met duo/groep gerechten. En de focus op burgers; fingerfood toevoegen
cocktails toevoegen (serieus een mexicaans restaurant zonder cocktails, bij het strand (hoe dan?!!)
mexican fingerfood specifiek op de kaart. Mijn zoon verschanste zich aan de nachoās als hoofdgerecht. Het was tijd voor mexican female friendly fingerfood
samenwerken met de luxe hotels in haar directe omgeving om vriendinnen op vakanties te targetten (of moeder en dochter, zussen,etc) en daar naar toe te trekken. Exclusieve hotelgastavonden, Madde friends nights, Madde friends excursions (samenwerken met de strandeigenaren), Madde female salsa avonden.
Mijn man merkt inmiddels dat ik in full Osees (Onica ziet ) modus ben en ik typ mijn verkorte merkstrategie uit in mn notities. Mijn Fitbit geeft aan dat ik in vetverbrandingsmodus ben, ik voel mn hartslag stijgen, ik typ alsof ik meedoe aan de olympische spelen en de finish moet halen, alles binnen de tijd.
Als de outline klaar is, schrijf ik de begeleidende brief en gooi het in chatgpt om het in mijn schrijfstijl te vertalen naar het Italiaans. Als het er 10 seconden later staat, merk ik pas dat ik weer ademhaal. Het voelt alsof ik een dag gewerkt heb; 9 minuten en 45 seconden verder (en 6 happen)
Ik loop naar de eigenaresse toe, die net vrij is om door mij overvallen te worden en vraag haar of ik haar een brief mag laten lezen.
En dan komt het: haar lichaamstaal zien verzachten, de schok die door haar lijf gaat bij het lezen van de eerste alinea, de mogelijkheden die - zonder dat ze er vat op heeft - nu ook zichtbaar worden voor haar. Ze groeit terwijl ze in haar eigen taal, liefde leest, voelt, potentie en gunfactor.
DĆt is waar je me voor wakker kan maken.
Elke dag opnieuw. Zelfs op vakantie.