Van Egocentric naar Ecocentric: merkevolutie ten top
Merken staan voor een keuze: omarm verandering en leid de toekomst, of blijf stil en raak irrelevant.
"Als jij niet vóór bent, ben je sowieso tegen."
Afgelopen weekend bezocht ik cabaretier Roue Verveer die - op z'n Surinaams- weer waanzinnig goed de actualiteiten met inzicht naar voren bracht. "In een tijd van vrije meningsuiting mag ik niet kiezen om mijn mening niet te delen, niet geformuleerd te hebben en moet ik hem nu delen, anders ben ik sowieso tegen. Ik moet alles nu omarmen, zonder zelfs goed te begrijpen of snappen wat het inhoud. Daar waar ik respect toon voor die ander, krijg ik steeds minder respect voor hoe ik het doe, wat ik denk, en met wie ik dat wel of niet wil delen."
Zijn show gaat over alle veranderingen die er in rap tempo doorheen geduwd worden en we maar te slikken hebben. Van simpele koffie naar 1000 smaken en soorten melk, van homo's en lesbiennes naar een alfabet van letters waar je de tijd niet voor krijgt om te snappen wat er allemaal is en wat de verschillen zijn en van onzichtbaar vegetarisch naar activistisch veganist.
Als je niet vóór bent (lees: jezelf uitspreekt), ben je sowieso tegen.
Dit sentiment vangt perfect de dynamiek van onze huidige maatschappij die Christine Boland gisteren voortreffelijk weergeeft in haar lunchwebinar voor RetailTrends. Christine zegt:
"We bewegen van het huidige systeem: extractive, destructive, egocentric ➝ naar mutal, regenerative en ecocentric."
We zitten alleen midden in de crisis daarvan waar conflict, verwarring en complexiteit de boventoon voeren. In het artikel wereldtrends die je merk na 2024 gaan redden, gaat hier dieper op in.
Het is wat we allemaal voelen, maar waar we niet over praten.
Vanuit merkperspectief biedt deze complexiteit mijn inziens ook een zeldzame kans: de mogelijkheid om eindelijk op te staan voor waar we in geloven en dat met overtuiging te claimen, onze eigen 'tribe' te vinden die zich vindt in dezelfde waarden. Het is dé uitgelezen merkkans om een beweging van het huidige, egocentrische systeem - extractief, destructief - naar een ecocentrische toekomst te leiden, waar gezamenlijk en regeneratie de kern vormen.
De beweging naar Ecocentric
Deze transitie vereist meer dan een oppervlakkige verandering; het vraagt om een heroriëntatie van hoe merken zichzelf zien en hoe ze waarde creëren. Van egocentrisme, waar het 'ik' regeert en de focus ligt op individueel gewin, naar ecocentrisme, waar we ons bewust zijn van onze onderlinge verbondenheid en streven naar harmonie en duurzaamheid.
Als merk de evolutie omarmen
1. Bouw authentieke verbindingen op: In een ecocentrische aanpak vinden merken kracht door echte, betekenisvolle connecties te smeden met hun publiek. Dit schept niet alleen loyaliteit maar bouwt ook een gemeenschap van gelijkgestemden.
2. Toon transparantie en verantwoordelijkheid: Door open te zijn over de impact van hun handelen, winnen merken het vertrouwen en respect van hun consumenten. Dit is essentieel in het bouwen van een merk dat als integer en betrouwbaar wordt gezien.
3. Stimuleer innovatie: Ecocentrisch denken nodigt uit tot creativiteit en innovatie, essentieel voor merken die willen bijdragen aan een positieve verandering en tegelijkertijd hun bedrijf willen laten groeien.
4. Toon leiderschap: In een tijd waarin de wereld hunkert naar richting, hebben merken de kans om voorop te lopen in de beweging naar een duurzamere, rechtvaardigere wereld.
Oneindige merkmogelijkheden
Voor ondernemers en merken in groei biedt deze tijd ongekende mogelijkheden. Het is een uitnodiging om niet alleen te gedijen in de chaos, maar ook om actief vorm te geven aan de toekomst. De eerste stap van merkevolutie is to redefine, een kans om je opnieuw te verbinden met je gedachtegoed dat meer is dan een zakelijke strategie.
In de kern gaat het erom te kiezen voor een benadering die niet alleen vraagt: "Wat is het beste voor mij?" maar "Wat is het beste voor ons allemaal?" Deze vraag stelt ons in staat om verder te kijken dan het hier en nu, en te werken aan een toekomst waarin iedereen - mensen en planeet - kan floreren.
Er komt een merkevolutie aan!
Redefine, Realign, Resonate.. al 10 jaar de 3 belangrijkste stappen die we als Osees volgen om merken te herijken.
Als jij niet vóór bent, ben je nergens!