De zin en onzin van focus
1 zin
Kun jij hem maken?
Iedereen is vreselijk druk deze laatste weken. Ieder jaar weer. Black Friday-gekte, eindeloze e-mails van bedrijven die het hele jaar niets van zich lieten horen (hallo, unsubscribe) en iedereen probeert nog ‘even snel’ alles te regelen voor het einde van het jaar.
Ik maak van oktober-december eigenlijk juist ruimte voor reflectie op het jaa bewust mijn netwerk aanhalen om te horen wat ze zoal gedaan hebben, waar ze trots op zijn, wat nog écht moet, maar vooral waar de focus op gaat volgend jaar.
In al mijn gesprekken de afgelopen weken kwam één rode draad steeds terug: verlies van focus. Ondernemers en directeuren vertellen me hoe ze druk zijn, maar tegelijkertijd de richting kwijt zijn. “Ik ben maar wat aan het doen,” hoor ik steeds vaker. En als ik doorvraag, merk ik dat velen zichzelf ook kwijtraken in die drukte. Het voelt alsof ze het roer stevig vasthouden, maar eigenlijk is het los.
Geen focus betekent verlies op alle fronten.
Waarom? Omdat de doelen ontbreken. Het is alsof je een voetbalwedstrijd speelt zonder doelen. De bal wordt rondgespeeld, maar niemand weet waar hij naartoe moet. Niemand lijkt de doelen te missen – en dat is wat mij het meest verbaast.
Ik zie zoveel bedrijven verdrinken in tactiek en ze verwarren dat ook nog eens met strategie.
Iedereen zit vol in de operatie, maar niemand weet welk spel er eigenlijk gespeeld wordt, laat staan waar het spel naartoe moet leiden. Zonder strategie wordt het chaos. Ook een woord dat in elk gesprek voorbij komt.
Bedrijven leiden zonder strategie leidt tot verlies van focus, verlies van zingeving, verlies van motivatie vooral voor jezelf als manager of ondernemer, verlies van omzet, enz.
En dat is eigenlijk het schrijnende deel van wat ik de afgelopen dagen, weken alleen maar terug hoor. Ondernemers en directeuren die zichzelf langzaam kwijt raken in het bedrijf, maar ook het roer loslaten, in de veronderstelling dat ze het stevig vast hebben.
En ik ben eigenlijk wel benieuwd: als je in 1 zin zou moeten zeggen, gewoon in simpele eenvoudige Nederlandse woorden, wat je volgend jaar zou willen bereiken, wat vul jij dan in?
no fancy words, geen marketingtaal, gewoon 1 zin. Go!