Osees's Brand Intel - NL

Osees's Brand Intel - NL

Share this post

Osees's Brand Intel - NL
Osees's Brand Intel - NL
De zin en onzin van focus
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

De zin en onzin van focus

Onica van Heusden | Osees's avatar
Onica van Heusden | Osees
Dec 03, 2024

Share this post

Osees's Brand Intel - NL
Osees's Brand Intel - NL
De zin en onzin van focus
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

1 zin

Kun jij hem maken?

Iedereen is vreselijk druk deze laatste weken. Ieder jaar weer. Black Friday-gekte, eindeloze e-mails van bedrijven die het hele jaar niets van zich lieten horen (hallo, unsubscribe) en iedereen probeert nog ‘even snel’ alles te regelen voor het einde van het jaar.

Ik maak van oktober-december eigenlijk juist ruimte voor reflectie op het jaa bewust mijn netwerk aanhalen om te horen wat ze zoal gedaan hebben, waar ze trots op zijn, wat nog écht moet, maar vooral waar de focus op gaat volgend jaar.

In al mijn gesprekken de afgelopen weken kwam één rode draad steeds terug: verlies van focus. Ondernemers en directeuren vertellen me hoe ze druk zijn, maar tegelijkertijd de richting kwijt zijn. “Ik ben maar wat aan het doen,” hoor ik steeds vaker. En als ik doorvraag, merk ik dat velen zichzelf ook kwijtraken in die drukte. Het voelt alsof ze het roer stevig vasthouden, maar eigenlijk is het los.

Geen focus betekent verlies op alle fronten.

Waarom? Omdat de doelen ontbreken. Het is alsof je een voetbalwedstrijd speelt zonder doelen. De bal wordt rondgespeeld, maar niemand weet waar hij naartoe moet. Niemand lijkt de doelen te missen – en dat is wat mij het meest verbaast.

Ik zie zoveel bedrijven verdrinken in tactiek en ze verwarren dat ook nog eens met strategie.

Iedereen zit vol in de operatie, maar niemand weet welk spel er eigenlijk gespeeld wordt, laat staan waar het spel naartoe moet leiden. Zonder strategie wordt het chaos. Ook een woord dat in elk gesprek voorbij komt.

Bedrijven leiden zonder strategie leidt tot verlies van focus, verlies van zingeving, verlies van motivatie vooral voor jezelf als manager of ondernemer, verlies van omzet, enz.

En dat is eigenlijk het schrijnende deel van wat ik de afgelopen dagen, weken alleen maar terug hoor. Ondernemers en directeuren die zichzelf langzaam kwijt raken in het bedrijf, maar ook het roer loslaten, in de veronderstelling dat ze het stevig vast hebben.

En ik ben eigenlijk wel benieuwd: als je in 1 zin zou moeten zeggen, gewoon in simpele eenvoudige Nederlandse woorden, wat je volgend jaar zou willen bereiken, wat vul jij dan in?

no fancy words, geen marketingtaal, gewoon 1 zin. Go!


Subscribe to Osees's Brand Intel - NL

By Onica van Heusden · Launched 8 months ago
Hier deel ik algoritme vrij en ongefilterd mijn inzichten over merkstrategie en positionering.

Share this post

Osees's Brand Intel - NL
Osees's Brand Intel - NL
De zin en onzin van focus
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Comments

User's avatar
Ontdek hoe je jouw merk futureproof maakt met bold moves
Hoe jij met bold moves je merk onmisbaar maakt voor de toekomst
Oct 1, 2024 • 
Onica van Heusden | Osees

Share this post

Osees's Brand Intel - NL
Osees's Brand Intel - NL
Ontdek hoe je jouw merk futureproof maakt met bold moves
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Je denkt dat je jouw markt kent. Maar wat als dat niet zo is?
Veel merken voelen dat er méér mogelijk is, maar weten niet waar te beginnen. Dit is waarom.
Feb 12 • 
Onica van Heusden | Osees
1

Share this post

Osees's Brand Intel - NL
Osees's Brand Intel - NL
Je denkt dat je jouw markt kent. Maar wat als dat niet zo is?
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Waarom vrouwennetwerken hun eigen groei blokkeren (en hoe we dat doorbreken)
De blinde vlek van vrouwennetwerken
Feb 5 • 
Onica van Heusden | Osees
2

Share this post

Osees's Brand Intel - NL
Osees's Brand Intel - NL
Waarom vrouwennetwerken hun eigen groei blokkeren (en hoe we dat doorbreken)
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
0:43

Ready for more?

© 2025 Osees BV
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Create your profile

User's avatar

Only paid subscribers can comment on this post

Already a paid subscriber? Sign in

Check your email

For your security, we need to re-authenticate you.

Click the link we sent to , or click here to sign in.