Brand insight #3: Zeeman maakt impact met een simpel stoepbord
Wat merken kunnen leren van Zeeman’s stoepbordactie en de kracht van persoonlijke betrokkenheid.
Brand insight #3 | Praatje pot
Zeeman textielSupers staat voor mij al jaren voor lokaal impact, eenvoud, zuinig en samen doen. En een paar weken geleden kregen ze het weer voor elkaar: impact met eenvoud.
De stoepborden worden al jaar en dag gebruikt om promoties en dagaanbiedingen te delen, maar Zeeman koos voor het delen van een boodschap of opdracht eigenlijk.
Het bord was een uitnodiging om het gesprek eens wat vaker met elkaar aan te gaan, eenvoudig en het kost niets.
Er werd een hoop over geschreven online, maar voor mij sprong het zorgzame persoonlijke betoog van Annabel Pieren er bovenuit. En dat bracht het gesprek over contactmaken op een heel andere manier op gang.
Want daar waar zij juichte om wat meer verbonden te zijn met elkaar en wat minder in onszelf gekeerd, en samen o.a. eenzaamheid tegen te gaan, kwam er een tegengeluid: bewust ontprikkelen en juist even weg te zijn van contact om te kunnen reguleren.
Ik werd ook een beetje treurig bij het lezen, want het bevestigt het beeld van vandaag: we zijn allemaal rete overprikkeld en het kost echt moeite om te reguleren en letterlijk ruimte vrij te maken in je hoofd.
Wat niet maakt dat er geen behoefte is aan contact met elkaar. Wat voor de een een simpele handeling kan zijn om écht interesse te tonen, kan voor de ander net niet het moment zijn.
En eigenlijk had Zeeman voor mij de missie al volbracht enkel doordat ik door de commentsection van die discussie ging; inzicht.
Hoewel we meer verbondenheid en contact willen, lijken we minder open te staan voor het echte antwoord dat komt op de vraag: "hoe gaat het met je?". Het antwoord kan dus in veel gevallen niet zo positief zijn, als dat we denken.
Hoe reageer jij als het antwoord is "ik kom er even niet uit, ben volledig van de kaart", of "dit is de eerste dag dat ik buiten ben, sinds het overlijden van mijn partner".
Zijn we bereid bij het stellen van die vraag om echt de tijd te nemen om te horen wat die ander ons vertelt? Of stellen we de vraag, zodat we kunnen zeggen dat wij het wel goed gedaan hebben?
Either way vanuit merkperspectief weer een pareltje van eenvoud, om de doelgroep te erkennen vanuit waar zij is, te faciliteren en bespreekbaar te maken wat hen bezighoudt.