5 fouten in merkstrategie die je merkgroei kunnen tegenhouden
Versterk je merk door deze veelvoorkomende valkuilen te herkennen en te vermijden.
De 5 grootste fouten in branden en merkstrategie
De juiste aanknopingspunten zoeken om je doelgroep te raken, met ze te verbinden én ze in beweging brengen; Het blijft lastig. Activatie van en in het brein gebeurt niet waar je verkoopt, maar beïnvloedt je verkoop aanzienlijk.
Aankomende donderdag ben ik dagvoorzitter op The Self-Made Summit; een event dat in haar samenwerkingen met partners zorgt voor 1) raken 2) verbinden en 3) in beweging brengen.
Hoe? o.a. De merken Squarespace, MAXFACTORY LIMITED
Studio Anneloes hebben samen met Emilie en Stephanie gekeken hoe ze gezamenlijk hun doelgroepen kunnen raken.
Squarspace staat bekend om haar opvallende en eenvoudig zelf bouwen van websites. "Stand out, Selfmade" zou zomaar een passende slogan kunnen zijn voor hun activatie komend event. Ze hebben alle vormen gebruikt en bedacht om vrouwen te inspireren, aanzetten en aan de slag te zetten.
Maxfactor is de partner die vanuit haar missie: “ Droom groot” op dit event is om vrouwen middels de interviews on stage aan te sporen groter te denken en gaan. En ze doen dat nog toffer door alle vrouwen een 15-minute touch-up aan te bieden.
Studio Anneloes gaat in samenwerking met Workmode nog een stap verder. Alle teamleden en crew van het event gaat gekleed in het merk. Anneloes zelf spreekt over hoe hoe haar pad er uitgezien heeft. Het merk heeft de missie: empoweren van vrouwen. En net als hun kleding doen ze dat in stijl en gemak.
Een merk laten groeien: hier 5 vijf meest voorkomende fouten om te herkennen en te vermijden.
1. 𝗛𝗲𝘁 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗹𝘂𝗶𝘀𝘁𝗲𝗿𝗲𝗻 𝗻𝗮𝗮𝗿 𝗷𝗲 𝗱𝗼𝗲𝗹𝗴𝗿𝗼𝗲𝗽: Jouw merk leeft in de harten en hoofden van je klanten. Hun feedback negeren is een gemiste kans voor groei en innovatie. Een merk dat luistert, is een merk dat evolueert.
2.𝗩𝗲𝗿𝗴𝗲𝘁𝗲𝗻 𝗲𝗺𝗼𝘁𝗶𝗼𝗻𝗲𝗹𝗲 𝗰𝗼𝗻𝗻𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲: Mensen kopen op basis van emotie en rechtvaardigen met logica. Een merk dat enkel feiten en functies promoot, mist de kans om op een dieper niveau te verbinden. Verhalen die emoties oproepen, blijven hangen.
3.𝗢𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀𝗰𝗵𝗮𝘁𝘁𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗸𝗹𝗮𝗻𝘁𝗯𝗲𝗹𝗲𝘃𝗶𝗻𝗴: Elk contactpunt met je merk moet een positieve ervaring zijn. Go beyond the obvious. Kleine details, zoals de snelheid van je website of de behulpzaamheid van je klantenservice, maken een groot verschil. Een sterke merkervaring verhoogt klantloyaliteit.
4.𝗚𝗲𝗲𝗻 𝗱𝘂𝗶𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗲 𝗺𝗲𝗿𝗸𝗶𝗱𝗲𝗻𝘁𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁: Veel startups en scale-ups worstelen met het definiëren van wie ze zijn. Een duidelijke merkidentiteit helpt je niet alleen om op te vallen in een drukke markt, maar maakt het ook makkelijker voor je doelgroep om je te identificeren.
5. 𝗜𝗻𝗰𝗼𝗻𝘀𝗶𝘀𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲 𝗶𝗻 𝘂𝗶𝘁𝘀𝘁𝗿𝗮𝗹𝗶𝗻𝗴: Je merk is je belofte aan je klanten. Wanneer je visuele identiteit, tone of voice of merkwaarden niet consequent zijn, verlies je de kracht om een betrouwbare connectie op te bouwen. Uniformiteit bouwt herkenning en vertrouwen op.